Skąd i gdzie rekrutujemy
Zarząd i rada nadzorcza
Branże
Nasze lokalizacje
Dla studenta
Dla partnerów
Leasing pracowniczy
Nasze produkty
Personnel Medic
E-Book
Artykuły
Barometr polskiego rynku pracy NEW
Raporty i analizy
Materiały prasowe
Kontakt dla mediów
Blog
Kontakt
Polski
Wybierz język strony
2023-08-16
Pracownicy są coraz mniej zadowoleni z benefitów, ale pracodawcy prześcigają się w pomysłach
Podstawowy pakiet benefitów w firmach to prywatna opieka medyczna, karta sportowa, ubezpieczenie grupowe i premie świąteczne. Ale dziś to już za mało. W 2023 r. zadowolenie z benefitów wśród pracowników wyniosło zaledwie 61 proc. To najniższy poziom od dekady – wynika z raportu MetLife. Jest to spowodowane brakiem aktualizacji oferty dodatków oraz niedopasowaniem do aktualnych oczekiwań pracowników. Eksperci Personnel Service wybrali przykłady dodatków do pensji oferowanych w globalnych firmach, które wykraczają poza standardowy pakiet i odwołują się do istotnych wartości.
– Zapoznałem się ostatnio z badaniem firmy Space32, z którego wynika, że ponad połowa pracowników w Wielkiej Brytanii poświęciłaby inne korzyści, aby móc pracować z domu. Najłatwiej byłoby im zrezygnować z ubezpieczenia oraz karty na siłownię. To wyraźnie pokazuje, że benefity nie powinny być czymś stałym, tylko trzeba je aktualizować i modyfikować zgodnie z tym, czego akurat chcą pracownicy. Oczywiście wymaga to wysiłku i zaangażowania ze strony HR, ale jest wiele przykładów firm, które proponują niestandardowe, ciekawe rozwiązania, które mają szansę zainteresować pracowników – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.
Dobre samopoczucie pracowników ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego sukcesu firmy. Zwłaszcza po doświadczeniach pandemii wszyscy mają świadomość, jak kluczowe jest zdrowie. Firmy mierzą się też z raczej niską frekwencją w biurach, co starają się zmienić. Można to zrobić poprzez odpowiedni pakiet benefitów. W nowojorskim Institute for Integrative Nutrition środowisko biurowe jest zaprojektowane tak, aby wspierać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników – chodzi o odpowiednie oświetlenie i aranżację wnętrz. Dodatkowo, firma regularnie dostarcza zdrową żywność i oferuje cotygodniowe masaże i zajęcia z jogi, które są dostępne w godzinach pracy.
Natomiast firma projektowo-produkcyjna Steelcase z siedzibą w Michigan dba o zdrowie swoich pracowników posiadając w biurze „Centrum Dobrego Samopoczucia”. Pracownicy mogą umawiać się na wizyty z masażystą lub dyplomowaną pielęgniarką w godzinach pracy.
Firma enel-med zwraca uwagę, że benefity około-zdrowotne nie kończą się na pakietach medycznych. – Z własnego doświadczenia jako pracodawca oraz partner biznesowy pracodawców widzimy coraz większe zainteresowanie innymi elementami prozdrowotnej polityki. Na przykład dla naszych klientów organizujemy badania jamy ustnej w miejscu pracy dla wszystkich chętnych pracowników wykorzystując do tego zaawanasowany technologicznie sprzęt. Dużą popularnością cieszą się organizowane w firmach konsultacje z dietetykiem, a w przedsiębiorstwach zatrudniających tzw. white collars organizujemy masaże i warsztaty z fizjoterapeutą – mówi Alina Smolarek, dyrektorka HR w Centrum Medycznym ENEL-MED.
Pracownicy, gdyby mogli wybrać, co chcą otrzymać od pracodawcy, na pierwszym miejscu wskazują podwyżkę – wynika z ostatniego badania omnibusowego Personnel Service. Są jednak inne dodatki, które są kluczowe, zwłaszcza dla młodych ludzi. Chodzi o dofinansowanie edukacji. W Ameryce i innych krajach, gdzie koszty szkolnictwa wyższego są duże, firmy wychodzą naprzeciw swoim pracownikom i ich potrzebom. W sieci Starbucks młodzi mogą skorzystać z firmowego planu osiągnięć w college’u. Pozwala im to na zdobycie tytułu licencjata za pośrednictwem internetowego programu Arizona State University, z pełnym zwrotem czesnego. Dotyczy to zarówno zatrudnionych na pełny, jak i niepełny etat.
Podobnie w PwC, młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc w spłacie zadłużenia z tytułu kredytu studenckiego.
Jednym z najnowszych trendów w świecie benefitów są elastyczne godziny pracy. To efekt pandemii, która uświadomiła pracownikom wartość czasu wolnego i work-life balance. Są firmy, które w tym zakresie są absolutnymi pionierami. Mowa m.in. o Netflixie, który w swojej centrali nie śledzi godzin pracy oraz dni urlopowych swoich pracowników. Netflix mierzy tylko efekty pracy, a nie poświęcony na nią czas. Nie ma znaczenia, kiedy i jak długo wykonujemy dane zajęcie. Dodatkowo firma zachęca pracowników wszystkich szczebli do wzięcia wolnego, w tym świeżo upieczonych rodziców.
Innym przykładem indywidualnego podejścia pracodawcy do pracowników jest firma Metis Communications z Bostonu. Im wyższy staż pracy, tym więcej wolnego. Pracownicy mają wolne urodziny i dodatkowy tydzień urlopu w ostatnim tygodniu grudnia. Po przepracowaniu w firmie czterech lat dostają dodatkowy tydzień urlopu, a po pięciu latach zatrudnienia mają prawo do piątkowych dni wolnych latem.
Liczne badania wykazały, że pokolenie wchodzące na rynek pracy ceni marki i pracodawców, którzy kładą nacisk na czynienie dobra na świecie. Dlatego też gigant technologiczny Google zaczął wspierać wolontariat pracowniczy. Firma za każde pięć godzin poświęconych na wolontariat przekazuje organizacji non-profit, którą wspiera dany pracownik, 50 USD.
Są również organizacje, które wspierają pracowników kochających czytać. Tworzone są specjalne programy bezpłatnych książek i e-booków, do których książkowi mole mają dostęp. Pracownicy mogą również dołączać do klubów książki lub tworzyć je ze swoimi kolegami, aby omawiać wątki i ćwiczyć budowanie zespołu. Takim benefitem może pochwalić się Penguin Random House z siedzibą w USA.
Również dla właścicieli zwierząt firmy zaczęły oferować korzystne benefity. Przykładem jest PetSmart, który oferuje pracownikom różne korzyści związane ze zwierzętami domowymi. Mają 15 proc. zniżkę pracowniczą na towary i usługi dla swoich podopiecznych. Dodatkowo, pracownicy otrzymują bezpłatne szkolenia i zniżki na weterynarza. Dużym plusem jest też zgoda na zabieranie ze sobą pupili do miejsca pracy.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go dalej!
2025-05-08
Polska zajmuje drugie miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby wydanych Niebieskich Kart UE – wynika z najnowszych danych Eurostatu. [...]
2025-05-06
Temat jawności wynagrodzeń budzi mieszane uczucia – zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. [...]
2025-04-29
Coraz więcej firm rezygnuje z tradycyjnych wymagań dotyczących wykształcenia. Stawiają na to, co naprawdę się liczy, czyli umiejętności. [...]
Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.
Rzeczniczka Prasowa
Monika Banyś
+48 500 140 263
monika.banys@zoom-bsc.pl
mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl
ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław
Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.
Dla biznesu
Centrum prasowe
Grupa Kapitałowa Personnel Service
Copyright © 2023 @ Brand You Much
Polityka prywatności