Skąd i gdzie rekrutujemy
Zarząd i rada nadzorcza
Branże
Nasze lokalizacje
Dla studenta
Dla partnerów
Leasing pracowniczy
Outsourcing
Nasze produkty
Personnel Medic
E-Book
Artykuły
Barometr polskiego rynku pracy NEW
Raporty i analizy
Materiały prasowe
Kontakt dla mediów
Blog
Kontakt
Polski
Wybierz język strony
13.03.2024 Natalia Garbacz
Outsourcing procesowy. Na czym polega usługa outsourcingu?
13.03.2024
Outsourcing procesowy to kluczowy element nowoczesnych strategii biznesowych i jedna z najszybciej rozwijających się w Polsce usług wsparcia biznesu. Umożliwia on firmom skupienie się na ich głównych kompetencjach oraz rozwijanie przewag konkurencyjnych dzięki wydelegowaniu części zadań, procesów lub funkcji na zewnątrz. Jakie zadania przedsiębiorstwa mogą zlecać firmom outsourcingowym? W jaki sposób zewnętrzny zespół specjalistów może przyczynić się do poprawy efektywności i jakości procesów? Jakie są korzyści outsourcingu i czy jest on w pełni bezpieczny?
Zapraszamy do lektury artykułu, z którego dowiecie się m.in.:
Pojęcie outsourcing wywodzi się od trzech angielskich słów Outside – Resource – Using, które można przetłumaczyć jako: korzystanie z zasobów zewnętrznych. Outsourcing procesowy polega na wydzieleniu i przekazaniu określonych zadań, funkcji lub procesów zewnętrznym dostawcom usług, którzy specjalizują się w delegowanym obszarze. Dzięki wyodrębnieniu i powierzeniu określonych czynności, niezwiązanych z core bussinesem, firmie outsourcingowej przedsiębiorstwo uwalnia zasoby osobowe, czasowe i finansowe, które może przekierować na rozwój strategicznych celów i planów.
Z założenia outsourcing ma służyć obniżeniu kosztów operacyjnych, zwiększeniu efektywności i poprawie jakości wykonywanych zadań. Już ponad 100 lat temu Henry Ford, założyciel Ford Company Motors, pisał:
„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej”
Firmy outsourcingowe dzięki specjalistycznej wiedzy i doświadczeniu, a także często zasobom technologicznym, dają przedsiębiorstwom możliwość korzystania z najlepszych praktyk, nowoczesnych narzędzi oraz eksperckiego know – how, bez konieczności poszukiwania specjalistów do wewnętrznych struktur, zwiększania wolumenu zatrudnienia czy inwestycji w narzędzia i technologie.
Usługi outsourcingowe mogą dotyczyć wielu różnych dziedzin, dotykać różnych obszarów. Najczęściej w formie outsourcingowej oferowane są:
W polskim prawodawstwie outsourcing jest pojęciem nienazwanym, dopuszczalnym w świetle swobody zawierania umów. Co do zasady do kontraktów outsourcingowych stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.
Na mocy umowy outsourcingowej przedsiębiorca przekazuje firmie zewnętrznej pewien zakres swojej działalności, zwykle o charakterze pobocznym, pomocniczym. Zyskuje w ten sposób czas i zasoby pozwalające mu skupić się na głównym przedmiocie biznesu i rozwoju pozycji konkurencyjnej.
Outsourcing jest jednym ze sposobów na poradzenie sobie z deficytem personelu czy zjawiskiem rotacji w konkretnym obszarze. Braki kadrowe mogą skutecznie hamować rozwój biznesu, jednocześnie powodując konieczność skupienia się na budowaniu zaplecza personalnego zamiast na rozwoju core bussinesu. Wydzielenie newralgicznego procesu, wyodrębnienie działu, który zmaga się z rotacją i przekazanie go pod zarządzanie zewnętrznemu dostawcy może okazać się dobrym rozwiązaniem. Warto przy tym pamiętać, że to outsourcer, czyli firma zewnętrzna, odpowiada za rekrutację, nadzór nad pracownikami, a także ich motywowanie i kontrolowanie.
RPO, czyli Recruitment Process Outsourcing to strategia polegająca na przekazaniu części lub całości procesów rekrutacyjnych firmie zewnętrznej. Zewnętrzni dostawcy zajmujący się procesami rekrutacji posiadają odpowiednią wiedzę, zaplecze technologiczne oraz zasoby ludzkie do przeprowadzania rekrutacji end-to-end.
Utrzymujący się na stale niskim poziomie wskaźnik bezrobocia, a także uwarunkowania demograficzne powodują, że deficyty kadrowe stają się problemem dla coraz większej liczby przedsiębiorstw. Rekrutacje przeciągają się w czasie, są coraz droższe i wymagają zaangażowania kilku, a nawet kilkunastu osób. Powierzenie tego procesu zewnętrznemu podmiotowi pozwala na znaczną redukcję kosztów i przyspiesza obsadzenie stanowisk.
Outsourcing usług logistycznych polega na powierzeniu części lub całości procesów logistycznych zewnętrznemu podmiotowi. Może on dotyczyć np. logistyki magazynowej, a więc magazynowania towaru, jego segregacji, zbierania zamówień czy przygotowywania paczek do wysyłki, lub też logistyki dostaw, czyli dostarczania towarów od producenta do magazynu czy klienta.
Także operatorzy logistyczni korzystają z outsourcingu, powierzając firmom zewnętrznym takie procesy jak np.:
Przedsiębiorstwa mogą przekazać część lub całość procesów produkcyjnych zewnętrznym dostawcom w ramach outsourcingu produkcji. Zyskują dzięki temu możliwość skupienia się na kluczowych aspektach działalności, a jednocześnie z firmą outsourcingową rozliczają się za efekty, np. wyprodukowane elementy. Również w tym przypadku na zewnątrz można zlecić różne etapy procesu: produkcję komponentów, montaż lub przedmontaż, pakowanie, kontrolę jakości czy dystrybucję. To elastyczne rozwiązanie pomaga szybko i skutecznie dopasować zakres i wielkość współpracy z dostawcą do bieżących potrzeb firmy.
Outsourcing to skuteczne rozwiązanie, które może pomóc firmie podnieść jakość usług, obniżyć koszty i jednocześnie zabezpieczyć ciągłość procesów. Do jego największych zalet zalicza się:
Dzięki przekazaniu odpowiedzialności za część procesów zewnętrznemu dostawcy firma uwalnia zasoby wewnętrzne (czasowe i ludzkie) i dzięki temu ma możliwość koncentracji na głównej działalności, co pozwala na większą efektywność.
Outsourcing pozwala na redukcję kosztów stałych, m.in. związanych z zatrudnieniem pracowników na etacie czy zakupem i wdrożeniem nowoczesnych narzędzi i technologii. Za zapewnienie personelu niezbędnego do jakościowej i terminowej obsługi umowy odpowiada outsourcer. Zazwyczaj dysponuje on także odpowiednim zapleczem technologicznym, dzięki któremu może sprawnie realizować kontrakt.
Firmy outsourcingowe rozliczane są za efekty swojej pracy, dlatego zależy im na szybszej i zgodnej ze standardami zawartymi w umowie realizacji zlecenia. Obsługa procesów przez firmy outsourcingowe, które mają doświadczenie i wiedzę w danym obszarze, może okazać się znacznie bardziej efektywna i lepsza jakościowo, niż ta, którą przedsiębiorstwo mogłoby zapewnić w ramach zasobów własnych.
Outsourcing, to także sposób na ograniczenie ryzyka związanego z nagłym przerostem struktur wewnętrznych w okresie hossy i ich redukcją w czasie gorszej koniunktury. To rozwiązanie pozwala na płynne dopasowanie skali współpracy, łatwo można zwiększyć lub zmniejszyć zakres wsparcia outsourcingowego.
Outsourcing procesowy polega na wydzieleniu i oddaniu części procesu do realizacji przez zewnętrzny podmiot, który jest specjalistą w danym zakresie. Dzięki temu firma zyskuje dostęp do wykwalifikowanej kadry, eksperckiej wiedzy i doświadczenia w obszarach, które nie są centrum jej działalności.
Mimo wielu korzyści, pojawiają się także wątpliwości dotyczące outsourcingu. Czy delegowanie zadań na zewnętrz jest bezpieczne? Czy to rozwiązanie zapewni odpowiednią stabilność procesów? Jakie ryzyka niesie za sobą outsourcing?
Outsourcing jest nowoczesną strategią wsparcia biznesu, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Jednakże wszelkie decyzje dotyczące outsourcingu powinny być podejmowane po analizie potrzeb przedsiębiorstwa oraz weryfikacji dostawców i usług oferowanych przez nich na rynku. Firmy powinny zastanowić się, czy i które procesy warto outsourcować, a które lepiej realizować w ramach własnych struktur.
Zastanawiasz się nad wprowadzeniem outsourcingu procesu w Twojej firmie?
Skontaktuj się z nami i sprawdź jak możemy Ci pomóc.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go dalej!
23.05.2025
Rynek pracy w Polsce zmienia się dynamicznie – społeczeństwo się starzeje, kolejne roczniki przechodzą na emeryturę, a nowe, wchodzące na rynek pracy, nie są już tak liczne. Rąk do pracy brakuje – także w prostych zawodach i pracach fizycznych. Rośnie natomiast presja na terminowość i wydajność rośnie. Firmy z branży produkcyjnej, magazynowej i logistycznej coraz […]
14.05.2025
Na dzisiejszym rynku pracy, gdzie zapotrzebowanie na pracowników w przemyśle i logistyce stale rośnie, pakiety relokacyjne stają się kluczowym narzędziem w przyciąganiu kandydatów zza granicy. Dla pracowników niższego szczebla, takich jak operatorzy maszyn, magazynierzy czy pracownicy linii produkcyjnych, decyzja o przeprowadzce do innego kraju jest często trudna i pełna niepewności. Dlatego pracodawcy, którzy chcą skutecznie […]
29.04.2025
Rekrutacja to jeden z najważniejszych procesów w każdej firmie. Bez względu na to czy rekrutujemy na wiele stanowisk niższego szczebla (blue collars) czy poszukujemy kilku managerów średniego szczebla (grey collars) czy poszukujemy kluczowego pracownika (white collars) – odpowiedni kandydat na dane stanowisko pracy może zadecydować o sukcesie przedsiębiorstwa. Wybór między rekrutacją wewnętrzną a zewnętrzną to […]
Dział sprzedaży
+48 574 670 930
kontakt@personnelservice.pl
ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław
Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.
Dla biznesu
Centrum prasowe
Grupa Kapitałowa Personnel Service
Copyright © 2023 @ Brand You Much
Polityka prywatności