Skąd i gdzie rekrutujemy
Zarząd i rada nadzorcza
Branże
Nasze lokalizacje
Dla studenta
Dla partnerów
Leasing pracowniczy
Outsourcing
Rekrutacje stałe i masowe
Nasze produkty
Personnel Medic
E-Book
Artykuły
Barometr polskiego rynku pracy NEW
Raporty i analizy
Materiały prasowe
Kontakt dla mediów
Blog
Kontakt
Polski
Wybierz język strony
2025-04-08
Firmy hamują z automatyzacją i AI, a pracownicy mają mniejszą motywację do rozwoju
Nieco osłabł entuzjazm technologiczny firm. Nadal co drugi przedsiębiorca deklaruje chęć wdrożenia nowoczesnych rozwiązań, ale to o 4 pkt proc. mniej niż w 2024 roku – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Przyglądając się szczegółowo działaniom firm, 30% inwestuje w sztuczną inteligencję, a 29% w automatyzację procesów. Ten nieco osłabiony entuzjazm dotyczy też pracowników. Aktualnie mniej niż połowa zatrudnionych planuje zdobywać nowe kompetencje, mniej niż rok temu.
– Automatyzacja i nowe technologie to dziś nie tylko szansa, ale i konieczność – zwłaszcza w obliczu wyzwań, takich jak niedobór pracowników czy presja na optymalizację kosztów. Z jednej strony firmy dostrzegają korzyści takie jak wzrost efektywności, redukcja błędów czy możliwość przesunięcia zasobów ludzkich w kierunku bardziej kreatywnych zadań po wdrożeniu robotów czy AI. Z drugiej strony, nasze badanie pokazuje, że część przedsiębiorców wstrzymuje się z wdrożeniami z powodu wysokich kosztów lub braku specjalistów. To ryzykowne opóźnienie, ponieważ gospodarka nie zwalnia tempa, a konkurencja korzysta z narzędzi AI czy RPA – mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.
Entuzjazm pracodawców stygnie
Z najnowszych danych „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że 51% przedsiębiorstw deklaruje gotowość do wdrożenia automatyzacji. W zeszłym roku było to 55%. To nieco mniej, ale rozwiązania są bardzo konkretne. 30% firm wdraża lub planuje wykorzystanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, takich jak analiza danych, chatboty czy systemy predykcyjne. Niemal tyle samo (29%) stawia na automatyzację, m.in. w obszarze fakturowania, zarządzania obiegiem dokumentów czy RPA. Robotyzacja, w tym zastosowanie robotów przemysłowych i cobotów, znajduje się w planach 18% przedsiębiorstw. Jednocześnie co trzecia firma (33%) nie przewiduje implementacji żadnej z tych technologii. Niezdecydowanych pozostaje 11% badanych, co sugeruje, że transformacja cyfrowa wciąż jest dla części firm obszarem wymagającym głębszej analizy i wypracowania optymalnych rozwiązań.
Rozwój kompetencji traci impet
Zmiany technologiczne wpływają na postawy zatrudnionych. Niemal co czwarty pracownik zauważa przyspieszenie automatyzacji w swojej firmie, ale większość (58%) takich zmian nie widzi. Wcześniej zmiany związane m.in. ze sztuczną inteligencją były impulsem dla pracowników do zdobywania nowej wiedzy. Aktualnie, choć skłonność do inwestowania we własne kompetencje utrzymuje się na wysokim poziomie, odsetek ten spadł o 10 pkt proc. w porównaniu rok do roku do 45%. Jednocześnie 26% zatrudnionych nie zamierza podnosić kwalifikacji, a aż 29% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów w tym zakresie.
Kiedy szczegółowo spojrzymy na powody zdobywania nowej wiedzy, to dla ponad połowy (56%) pracowników jest to chęć zwiększania swojej atrakcyjności na rynku pracy, a dla 48% chęć podniesienia własnej efektywności. Dla 44% główną motywacją jest chęć rozwoju w obecnej pracy oraz awans, a dla 40% ważne jest bycie na bieżąco z nowymi technologiami i trendami. Mniej istotne są takie powody jak chęć przebranżowienia oraz obawa o stabilność zatrudnienia.
–Pracownicy, którzy rezygnują z rozwoju kompetencji, mogą wkrótce znaleźć się w trudnej sytuacji na rynku pracy. Automatyzacja nie oznacza eliminacji miejsc pracy, ale ich transformację. Kluczowe jest teraz budowanie mostów między biznesem a edukacją, aby przygotować kadry na nadchodzące zmiany – podsumowuje Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.
Metodologia badania
Badanie pracowników i pracodawców w Polsce przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI (Camputer-Assister Web Interview).
Pracownicy: Selekcja z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej dla osób w wieku od 18-tu lat wzwyż. Kwoty łączne dla płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania. Próba właściwa do analiz według kryteriów selekcyjnych wynosiła N=1100 – osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą. Badanie realizowane w dniach 20-27 stycznia 2025 roku.
Pracodawcy: Próba wynosząca N=329 firm (ok. 100 firm małych zatrudniających do 10 pracowników, ok. 100 firm średnich zatrudniających10-49 pracowników oraz ok. 100 firm dużych zatrudniających 50-249 pracowników). Badanie realizowane w dniach 20-28 stycznia 2025roku.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go dalej!
2025-05-27
Dyskusje o wprowadzeniu 4-dniowego tygodnia pracy nie ustają – zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. [...]
2025-05-20
Młodzi pracownicy, wbrew stereotypom, nie uciekają od pracy w biurze. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie zetki najchętniej wybierają model hybrydowy. [...]
2025-05-08
Polska zajmuje drugie miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby wydanych Niebieskich Kart UE – wynika z najnowszych danych Eurostatu. [...]
Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.
Rzeczniczka Prasowa
Monika Banyś
+48 500 140 263
monika.banys@zoom-bsc.pl
mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl
ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław
Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.
Dla biznesu
Centrum prasowe
Grupa Kapitałowa Personnel Service
Copyright © 2023 @ Brand You Much
Polityka prywatności