image
image

Strona główna

Dla studenta

Dla partnerów

Dla biznesu

Leasing pracowniczy

E-book

Centrum prasowe

Blog

Kontakt

image
image
image
image
image
Ta strona korzysta z ciasteczek 🍪 aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wybierz język strony

Polski

  2025-01-14

Europejscy dostawcy części samochodowych w kryzysie – ponad 30 tys. miejsc pracy zlikwidowano w 2024 roku

  2025-01-14

Europejscy dostawcy części samochodowych w kryzysie – ponad 30 tys. miejsc pracy zlikwidowano w 2024 roku

Europejscy dostawcy części samochodowych w kryzysie – ponad 30 tys. miejsc pracy zlikwidowano w 2024 roku

Liczba miejsc pracy wśród europejskich dostawców części samochodowych mocno spadła w 2024 roku. Zwolnienia objęły ponad 30 000 osób, czyli dwukrotnie więcej niż w 2023 roku, kiedy zlikwidowano 15 000 etatów – wynika z analizy Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych (Clepa). Jak wskazują eksperci Personnel Service branża dostawców części samochodowych już od jakiegoś czasu zmaga się z wyzwaniami, które są spowodowane spowolnieniem przemysłu motoryzacyjnego na kontynencie czy rosnącą konkurencją z Chin.

Od 2020 roku w sektorze dostawców części motoryzacyjnych zlikwidowano łącznie ponad 58 000 miejsc pracy. Redukcje dotknęły zarówno duże firmy, takie jak Michelin czy Bosch, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, z których część zmuszona była do ogłoszenia upadłości.

Przyczyny kryzysu

Na kryzys w sektorze dostawców części motoryzacyjnych wpłynęły liczne czynniki, w tym spadek popytu po pandemii, wojnie w Ukrainie i rosnącej inflacji. Malejąca sprzedaż nowych pojazdów przez europejskich producentów, doprowadziła do nadwyżki mocy produkcyjnych. Złożyło się to również z rosnącą konkurencją z Chin, gdzie lokalni producenci części samochodowych zdobywają coraz większy udział w rynku. Ostatni kluczowy czynnik to wysoki koszt pojazdów elektrycznych oraz ograniczenie dotacji na ich zakup w takich krajach jak Niemcy.

Pomimo inwestycji w technologie z zakresu elektromobilności, wiele firm nie odnotowało oczekiwanego wzrostu popytu. Z danych Clepa wynika, że w 2024 roku zlikwidowano 4680 miejsc pracy związanych z pojazdami elektrycznymi, podczas gdy utworzono tylko 4450 nowych stanowisk. To pokazuje na duży problem w branży, który my jako firma również dostrzegamy. Zapotrzebowanie na pracowników w sektorze automotive jest teraz zauważalnie niższe niż jeszcze kilka lat temu – komentuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Reakcje branży

W odpowiedzi na trudne warunki, wiele firm podjęło radykalne działania, w tym m.in. Forvia, producent desek rozdzielczych i układów wydechowych, który zapowiedział likwidację 10 000 miejsc pracy do 2028 roku. Michelin zamknęło dwie francuskie fabryki opon, co dotknęło ponad 1200 pracowników. Natomiast OPMobility otworzyło zakład w USA, szukając wzrostu poza Europą.

Branża apeluje o przemyślenie europejskich regulacji dotyczących emisji spalin. Laurent Favre, dyrektor generalny OPMobility, podkreśla, że zaostrzone przepisy zwiększają presję na producentów i dostawców. Jednocześnie eksperci wzywają do lepszego wsparcia transformacji w kierunku elektromobilności, by zachować konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.


Podobne artykuły

  2025-04-23

Ukraińcy dobrze oceniają rynek pracy, ale tylko co 7. chce zostać w Polsce na stałe

Relacje między Polakami a Ukraińcami ewoluują. Z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że niemal 9 na 10 Ukraińców dobrze ocenia sytuację zawodową w Polsce, ale ich sentyment do Polaków słabnie – obecnie 64,25% ma pozytywną opinię, a osiedlić się w naszym kraju planuje tylko co siódma osoba. [...]

Czytaj

  2025-04-14

Doświadczeni, ale ostrożni. Silversi chcą pracować, ale bez rewolucji

Osoby 55+ dobrze czują się na rynku pracy i wybierają stabilizację zamiast zmian. Jak pokazuje najnowszy „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service, co druga osoba z tej grupy wiekowej pozytywnie ocenia swoją sytuację zawodową, ale tylko 2% wierzy, że poprawi się ona w 2025 roku. [...]

Czytaj

  2025-04-09

Polska zdetronizowała Czechy. Rekordowo niskie bezrobocie to efekt demografii

To zaskakująca wiadomość dla polskiego rynku pracy – w lutym 2025 roku Polska osiągnęła najniższą stopę bezrobocia w całej Unii Europejskiej, wynoszącą zaledwie 2,6 proc. [...]

Czytaj

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Rzeczniczka Prasowa

Monika Banyś

+48 500 140 263

monika.banys@zoom-bsc.pl

Rzeczniczka Prasowa

Monika
Banyś

+48 500 140 263

mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl

Grupa Kapitałowa Personnel Service

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Grupa Kapitałowa Personnel Service

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.