Skąd i gdzie rekrutujemy
Zarząd i rada nadzorcza
Branże
Nasze lokalizacje
Dla studenta
Dla partnerów
Leasing pracowniczy
Nasze produkty
Personnel Medic
E-Book
Artykuły
Barometr polskiego rynku pracy NEW
Raporty i analizy
Materiały prasowe
Kontakt dla mediów
Blog
Kontakt
Polski
Wybierz język strony
2023-01-12
Co piąty pracownik boi się w tym roku zwolnienia. Aktywnie nowej pracy szuka tylko 16 proc.
Trudne otoczenie gospodarcze znajduje swoje odzwierciedlenie w nastrojach pracowników. Co piąta osoba obawia się zwolnienia w tym roku. Niemal połowa, bo 43 proc. osób wskazuje, że taki scenariusz raczej nie jest możliwy, a 23 proc. ma pewność zatrudnienia. Pracownicy, którzy nie będą do tego zmuszeni, raczej nie zmienią pracy. Aktywne poszukiwanie nowego pracodawcy deklaruje 16 proc. osób – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Eksperci firmy wskazują, że trzymanie się aktualnego pracodawcy to pochodna awersji do ryzyka. Pracownicy wolą poczekać ze zmianą, choć wyższe wynagrodzenie będzie kluczowym argumentem przy podejmowaniu decyzji.
– Słabe informacje o gospodarce czy doniesienia o zwolnieniach zniechęcają do szukania pracy. Jest to zrozumiałe, bo zmiana oznacza najczęściej zatrudnienie najpierw na okres próbny oraz konieczność wykazania swoich umiejętności. Pracownicy wolą teraz nie dokładać sobie stresu. Skłonność do ryzyka spadła od wybuchu pandemii i to się nadal utrzymuje. Z drugiej strony, zatrudnionych z bierności wytrąca inflacja. Ceny rosną, a jednocześnie spada nasza siła nabywcza, więc każdy dodatkowy grosz jest na wagę złota. Jeżeli w nowym miejscu pracy dostaniemy lepsze pieniądze, to w obliczu rosnących kosztów życia, trudniej odrzucić taką ofertę – mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że co piąty z pracowników obawia się zwolnienia w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, z czego 6 proc. zdecydowanie boi się takiego scenariusza, a 14 proc. uważa, że jest on raczej prawdopodobny. Niemal połowa, bo 43 proc. pracowników nie zakłada, że zostaną zwolnieni, w tym do grona szczęśliwców należy 23 proc. osób, które mają pewność, że zdecydowanie nie stracą pracy.
Trzymanie się jednego pracodawcy to teraz częsta strategia pracowników, którzy w aktualnych warunkach wolą nie ryzykować. 60 proc. osób nie zamierza zmieniać pracy w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a 24 proc. jeszcze nie wie co się wydarzy. Plan aktywnego poszukania nowego pracodawcy ma 16 proc. osób. Widać w tym przypadku różnice pokoleniowe. Z badań wynika wprost, że im starsza osoba tym mniejsze prawdopodobieństwo zmiany pracodawcy. 29 proc. najmłodszych osób od 18 do 24 roku życia planuje szukać nowej pracy, wśród 25-34-latków ten odsetek wynosi 19 proc., w kolejnej grupie wiekowej (35-44 lata) już 16 proc., wśród 45-55-latków 15 proc., a w najstarszej grupie osób po 55 roku życia tylko 5 proc. chce zmienić pracodawcę.
Do szukania nowej pracy może pracowników zachęcać dobra pozycja negocjacyjna i możliwość otrzymania wyższego wynagrodzenia. Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że aż 76 proc. zatrudnionych osób postara się o wyższą pensję w 2023 roku. Strategie są różne i zakładają głównie rozmowę z aktualnym pracodawcą. 37 proc. osób zamierza poprosić swojego szefa o podwyżkę, a gdy to się nie uda 23 proc. poszuka wtedy nowego pracodawcy, który więcej zapłaci. Ostatnia strategia na zwiększenie domowego budżetu to praca dorywcza, na którą zdecyduje się 16 proc. osób.
– Z naszego badania wynika, że tylko 15 proc. osób nie ma strategii jak zwiększyć swoje dochody w tym roku. Trzeba jednak docenić dużą rozwagę pracowników, co jest oczywiście podyktowane aktualnymi warunkami ekonomicznymi. Chcemy najpierw porozmawiać ze swoim pracodawcą i poprosić go o podwyżkę, która w jakiś sposób zrekompensuje nam rosnące ceny, a dopiero gdy ta strategia nie zadziała pomyślimy o zmianie pracy na lepiej płatną. W zanadrzu mamy też pracę dorywczą jako sposób na osiągnięcie wyższych dochodów i ten scenariusz będzie popularny zwłaszcza w tych gospodarstwach domowych, gdzie koszty życia, m.in. ze względu na rosnące stopy procentowe, mocno wzrosły – podsumowuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go dalej!
2025-04-29
Coraz więcej firm rezygnuje z tradycyjnych wymagań dotyczących wykształcenia. Stawiają na to, co naprawdę się liczy, czyli umiejętności. [...]
2025-04-23
Relacje między Polakami a Ukraińcami ewoluują. Z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że niemal 9 na 10 Ukraińców dobrze ocenia sytuację zawodową w Polsce, ale ich sentyment do Polaków słabnie – obecnie 64,25% ma pozytywną opinię, a osiedlić się w naszym kraju planuje tylko co siódma osoba. [...]
2025-04-14
Osoby 55+ dobrze czują się na rynku pracy i wybierają stabilizację zamiast zmian. Jak pokazuje najnowszy „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service, co druga osoba z tej grupy wiekowej pozytywnie ocenia swoją sytuację zawodową, ale tylko 2% wierzy, że poprawi się ona w 2025 roku. [...]
Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.
Rzeczniczka Prasowa
Monika Banyś
+48 500 140 263
monika.banys@zoom-bsc.pl
mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl
ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław
Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 843 469,00 PLN, opłacony w całości.
Dla biznesu
Centrum prasowe
Grupa Kapitałowa Personnel Service
Copyright © 2023 @ Brand You Much
Polityka prywatności