Strona główna

Dla partnerów

Dla biznesu

E-book

Centrum prasowe

Blog

Kontakt

Ta strona korzysta z ciasteczek 🍪 aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wybierz język strony

Polski

  2023-02-08

78 proc. przedsiębiorców w Polsce to pesymiści. Oceniają źle globalną gospodarkę i nie liczą na poprawę

  2023-02-08

78 proc. przedsiębiorców w Polsce to pesymiści. Oceniają źle globalną gospodarkę i nie liczą na poprawę

Przedsiębiorcy w Polsce są pesymistami. 78 proc. postrzega sytuację ekonomiczną na świecie jako złą lub raczej złą. Taki sam odsetek spodziewa się, że w ciągu roku nic się nie zmieni. Reszta zakłada pogorszenie – wynika z najnowszego badania International Trade Council, które zostało przeprowadzane globalnie w styczniu br. na przedstawicielach biznesu z 94 krajów. Nastroje u naszych sąsiadów są podobne. W Niemczech i Czechach odpowiednio 71 i 67 proc. firm postrzega sytuację jako złą lub raczej złą. W Polsce przedsiębiorcy wskazali, że na ich nastrój wpływa obawa o dostępność produktów i usług (44 proc.) oraz problemy ze znalezieniem nowych klientów (22 proc.). Duże znaczenie ma też sytuacja za naszą wschodnią granicą. 67 proc. przedsiębiorców wskazuje, że wojna w Ukrainie wpłynęła negatywnie na ich biznes.  

 Nastroje biznesowe nie są dobre i to nie tylko w wymiarze lokalnym, ale globalnym. Sumując odpowiedzi z 94 krajów, aż 82 proc. przedsiębiorców wskazuje, że sytuacja jest zła. Optymiści to zaledwie 12 proc. respondentów. Myśląc o przyszłość, zaledwie 26 proc. firm spodziewa się, że sytuacja ulegnie poprawie. Reszta liczy, że nic się nie zmieni lub będzie gorzej. Wojna w Ukrainie ma globalnie wpływ na 40 proc. przedsiębiorstw z 94 krajów uwzględnionych w badaniu. To pokazuje, jak ogromne są konsekwencje agresji rosyjskiej – mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.

W Polsce prawie nie ma optymistów

W badaniu International Trade Council na pytanie, jak oceniają aktualną sytuację gospodarczą 33 proc. przedsiębiorców w Polsce odpowiada, że źle, a kolejne 45 proc., że raczej źle. 11 proc. to optymiści, którzy widzą sytuację przez różowe okulary, a dla następnych 11 proc. nic się nie zmieniło. W przypadku prognoz na kolejne 12 miesięcy zdecydowana większość przedsiębiorców w Polsce, bo 78 proc. spodziewa się, że sytuacja pozostanie taka sama jak teraz, a 22 proc. zakłada pogorszenie. Nie ma nikogo, kto spodziewa się, że będzie lepiej. Podobne nastroje panują w Niemczech, gdzie 29 proc. uważa, że sytuacja jest zła, 43 proc., że raczej zła, a 29 proc. nie widzi, żeby cokolwiek się zmieniło. Prognozy za to są dużo lepsze u naszych sąsiadów. 14 proc. spodziewa się pogorszenia, 43 proc. zakłada constans, a 43 proc. liczy, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie lepiej. Nieco mniej optymistycznie jest w Czechach, gdzie 67 proc. obawia się pogorszenia sytuacji w najbliższych miesiącach, a na drugim biegunie jest 33 proc. optymistów.

Przedsiębiorcy w Polsce słabo oceniają globalną koniunkturę, ale 56 proc. liczy na wzrost przychodów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W Niemczech liczy na to 71 proc. przedsiębiorców, za to w Czechach tylko co trzeci. Firmy w Polsce zapytane o powody swoich słabych nastrojów wskazują, że obawiają się słabego dostępu do produktów i usług (44 proc.), a 22 proc. nie zakłada przypływu nowych klientów. W Niemczech 57 proc. wskazuje na problemy z dostępnością produktów i usług, ale za to tylko 14 proc. boi się, że nie znajdzie nowych klientów. W Czechach co trzeci przedsiębiorca boi się zarówno o dostępność produktów i usług, jak i nowych klientów.

Wojna wpływa na biznes

Globalnie co czwarta firma wskazuje, że wojna miała negatywny wpływ na prowadzenie biznesu. W Polsce i krajach z nami sąsiadujących ten odsetek rośnie. Przedsiębiorcy w Polsce w 67 proc. wskazują, że odczuli negatywne efekty wojny, w porównaniu do 86 proc. w Niemczech i 100 proc. przedsiębiorców w Czechach. Patrząc szczegółowo, firmy w Polsce w 67 proc. wskazują na niższe przychody, taki sam odsetek narzeka na mniejszą liczbę klientów, 89 proc. wskazuje na spadek dostępności finansowania, co jest pochodną rosnących stóp procentowych, a  11 proc. mówi o problemach z znalezieniem odpowiednich pracowników. To zaskakujące w kontekście ostatnich danych MRiPS, z których wynika, że liczba pozwoleń różnego typu dla cudzoziemców spadła w 2022 r. o ponad 560 tys. w porównaniu do 2021 r.

W Niemczech na niższe przychody w związku z wojną w Ukrainie narzeka 43 proc. firm, 57 proc. zauważyło spadek liczby klientów, każdy przedsiębiorca dostrzega trudności z dostępem do finansowania, a 86 proc. ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. W Czechach te odpowiedzi są podobne, choć niektóre aspekty są jeszcze mocniej podkreślone. Każdy czeski przedsiębiorca zauważył spadek przychodów, 67 proc. ma teraz mniej klientów, podobnie jak w Niemczech. Wszystkie czeskie firmy mają większy problem z dostępem do finansowania i wskazują na problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników.


Podobne artykuły

  2024-10-14

Prawa ręka pracownika, czyli jak AI wspiera codzienne zadania i poprawia efektywność?

Sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem nowoczesnych firm, pomagając osiągać lepsze wyniki w kluczowych obszarach działalności. [...]

Czytaj

  2024-10-10

Studia przyszłości, po których zarobisz najwięcej. Zestawienie TOP11 kierunków

Nowy rok akademicki ruszył pełną parą. Uczelnie zapełniły się młodymi ludźmi gotowymi kształtować swoją przyszłość zawodową. Ale czy wybór studiów, który podjęli, zapewni im łatwy start na rynku pracy? Według ekspertów Personnel Service, niektóre kierunki oferują lepsze perspektywy finansowe niż inne. Do TOP11 najlepszych specjalizacji należą m.in. informatyka, medycyna, zarządzanie czy psychologia. Zarobki tuż po ukończeniu studiów potrafią przebić medianę w kraju nawet dwuipółkrotnie. Według […] [...]

Czytaj

  2024-10-08

Za 10 lat pierwsze humanoidy pojawią się w fabrykach. Następnie trafią do naszych domów

Europejski rynek pracy czeka era humanoidów. Eksperci Personnel Service przeanalizowali scenariusz wygenerowany przez ChatGPT, z którego wynika, że w ciągu dekady roboty pojawią się w motoryzacji i logistyce. [...]

Czytaj

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Rzeczniczka Prasowa

Monika Banyś

+48 500 140 263

monika.banys@zoom-bsc.pl

Rzeczniczka Prasowa

Monika
Banyś

+48 500 140 263

mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl

Grupa Kapitałowa Personnel Service

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 451 295,00 PLN, opłacony w całości.

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Grupa Kapitałowa Personnel Service

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 451 295,00 PLN, opłacony w całości.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.