Strona główna

Dla studenta

Dla partnerów

Dla biznesu

E-book

Centrum prasowe

Blog

Kontakt

Ta strona korzysta z ciasteczek 🍪 aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wybierz język strony

Polski

  2024-08-20

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

  2024-08-20

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza konieczność zmierzenia się z powrotem do pracy, który po upragnionym relaksie, może być stresujący. Zasypane skrzynki mailowe i stosy zaległych zadań mogą przytłaczać, ale to nie musi oznaczać koszmaru. Eksperci z Personnel Service podpowiadają, jak w sześciu prostych krokach uporać się z pourlopową rzeczywistością w pracy.

–  Okres wakacji często przynosi spowolnienie w działaniu firm, co jest naturalnym skutkiem wyjazdów pracowników na urlopy. Ci, którzy zostają, zastępują nieobecnych, ale część zadań czeka na nasz powrót. Dlatego po wakacjach oprócz bieżących obowiązków, często musimy nadrobić zaległości. Taka sytuacja stwarza ryzyko przeciążenia i wypalenia zawodowego, zwłaszcza gdy od razu po powrocie z urlopu pracownik musi zmierzyć się z nagłym nawałem pracy. Często po pierwszym dniu w biurze można usłyszeć, że ktoś już zapomniał o wakacyjnym odpoczynku, bo został przytłoczony ilością zadań. Tego zagrożenia można uniknąć, planując równomierne rozłożenie obowiązków mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

TIP1. Organizacja pracy

Aby efektywnie wrócić do pracy po przerwie, warto zadbać o równowagę między obowiązkami zawodowymi a domowymi. Przed pełnym zaangażowaniem w codzienne zadania zaleca się uporządkowanie zarówno przestrzeni domowej, jak i biurowej, co jest szczególnie istotne dla osób pracujących w modelu hybrydowym lub całkowicie zdalnie. Harmonijne otoczenie pomaga skupić się na pracy i ogranicza rozproszenie uwagi.

TIP2. Plan to podstawa

Warto z wyprzedzeniem zaplanować swoje działania i zablokować sobie czas w kalendarzu na nadrobienie zaległości i ustalenie priorytetów. Dzięki temu możliwe jest płynniejsze przejście z trybu wakacyjnego do intensywnego harmonogramu pracy. Taki plan pozwala skutecznie zarządzać zadaniami i minimalizuje stres związany z powrotem do codziennych obowiązków.

TIP3. Porządkowanie skrzynki odbiorczej

Zgodnie z danymi portalu statistica.com wraz ze wzrostem dostępności internetu liczba wysyłanych i odbieranych wiadomości e-mail stale rośnie. W 2023 roku przesyłano na całym świecie ok. 347,3 mld wiadomości e-mail dziennie, a prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba ta wzrośnie do 392,5 mld. Po powrocie z urlopu często mamy wrażenie, że lista nieodebranych wiadomości nie ma końca. Stąd warto zastosować skuteczne techniki sortowania. Zaleca się najpierw przejrzeć skrzynkę od najnowszych wiadomości do najstarszych, ponieważ niektóre sprawy mogły już zostać rozwiązane podczas urlopu. Następnie warto kategoryzować i nadawać priorytety pozostałym mailom według zadań, co pozwoli szybciej uporać się z zaległościami.

TIP4. Spotkanie ze współpracownikami

Mimo że obciążenie pracą po powrocie z urlopu może być wysokie, warto zorganizować spotkanie ze współpracownikami, które pomoże zaktualizować bieżące sprawy i nadrobić zaległości. Nie musi to być nic formalnego – wystarczy przerwa na kawę, połączona z rozmową o wakacjach i tym co wydarzyło się podczas naszej nieobecności w pracy. Komunikacja z zespołem nie tylko ułatwia orientację w organizacji, ale także pozytywnie wpływa na atmosferę, poprawiając relacje między pracownikami oraz menedżerami. Takie spotkania mogą uczynić pierwszy tydzień po urlopie bardziej znośnym i mniej przytłaczającym.

TIP5. Badanie konkurencji

Po powrocie do pracy kluczowe jest, aby być na bieżąco z wydarzeniami w branży, takimi jak nowe technologie czy zmiany procesów. Oprócz rozmowy z kolegami, warto prześledzić wiadomości online dotyczące branży. Bycie na bieżąco z trendami jest istotne dla ponownego ustalenia produktywnego nastawienia, szczególnie w rolach związanych z planowaniem strategicznym, prognozowaniem rynku, analizą trendów czy opracowywaniem strategii marketingowych.

TIP6. Odpoczynek i regeneracja

Po każdej nieobecności łatwo jest uwierzyć, że nie nadrobimy zaległości w standardowych godzinach pracy. Taki sposób działania może prowadzić do dodatkowego stresu i negatywnie wpłynąć na produktywność w dłuższym okresie. Trzymajmy się swojego harmonogramu pracy, nie przesadzajmy z godzinami nadliczbowymi i starajmy się tak zaplanować czas, by nie musieć pracować w domu.

– Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest kluczowe dla utrzymania długotrwałej produktywności i zdrowia psychicznego. Po powrocie z urlopu ważne jest, aby nie popadać w pułapkę nadmiernej pracy. Zamiast tego warto skupić się na stopniowym włączaniu się w zawodowe obowiązki, jednocześnie dbając o regenerację i odpoczynek. Odpowiednie planowanie i wsparcie zespołu pomagają utrzymać pozytywną energię i minimalizować stres, co jest niezbędne dla utrzymania efektywnego work-life balance – podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.


Podobne artykuły

  2024-12-19

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły deficyt kadrowy – to kluczowe trendy, z którymi zmierzą się pracodawcy i pracownicy w 2025 roku. [...]

Czytaj

  2024-12-17

Psycholog, modelka i jubiler – co łączy te zawody? Nie są zagrożone AI

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i automatyzacji sprawia, że wiele zawodów radykalnie się zmienia lub zmieni. [...]

Czytaj

  2024-12-09

Polacy na świąteczne wydatki pracują 5 dni. Najszybciej zarobią programiści

Ze świątecznego Barometru Providenta wynika, że Polacy w tym roku na święta Bożego Narodzenia wydadzą 1453 zł, o 263 zł mniej niż rok wcześniej. [...]

Czytaj

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Kontakt dla mediów

Skontaktuj się ze mną i daj znać jak mogę ci pomóc.

Rzeczniczka Prasowa

Monika Banyś

+48 500 140 263

monika.banys@zoom-bsc.pl

Rzeczniczka Prasowa

Monika
Banyś

+48 500 140 263

mailto:monika.banys@zoom-bsc.pl

Grupa Kapitałowa Personnel Service

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 451 295,00 PLN, opłacony w całości.

ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław

Grupa Kapitałowa Personnel Service

Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 451 295,00 PLN, opłacony w całości.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.