Wydatki Ukraińców w Polsce w drugim kwartale br. wyniosły 1,76 mld zł. To prawie 300 mln więcej niż roku temu i 1,1 mld zł więcej niż w 2021 roku. W perspektywie półrocza wynik wskazuje na powrót poziomu sprzed pandemii. W latach 2014-2019 Ukraińcy w pół roku wydawali w naszym kraju w sklepach i na usługi średnio 3,4 mld zł. Po sześciu miesiącach 2023 roku to niemal 3,2 mld zł. To konsekwencja wciąż utrzymującego się ruchu na polskiej granicy. Ukraińcy w drugim kwartale br. przekroczyli granicę z Polską 4,6 mln razy. Rok temu było to 4 mln. Eksperci Personnel Service wskazują jednak, że trend wzrostowy może się nie utrzymać, bo widać spadającą podaż pracowników z Ukrainy w Polsce.
Podejście firm do rekrutacji jest aktualnie ostrożne, ale nie oznacza to, że odpływ pracowników z Ukrainy nie jest dla nich potencjalnym problemem. A nasi wschodni sąsiedzi korzystają z tego, że otworzyły się dla nich rynki Europy Zachodniej, Wielkiej Brytanii i Kanady – wskazują eksperci Personnel Service i zwracają uwagę, że spadająca podaż pracowników z Ukrainy może odbić się na polskiej gospodarce. Z wyliczeń Credit Agricole wynika, że w 2022 roku wartość dodatkowego popytu generowanego przez uchodźców z Ukrainy wynosiła nawet 17,6 mld zł.
Ponad stu europejskich liderów biznesu i nauki spotka się w październiku w Castel Gandolfo, by zmierzyć się z najważniejszymi pytaniami XXI wieku. Zastanowią się m.in. nad tym, jak w dobie sztucznej inteligencji, gwałtownych przemian społecznych, przygotować się do wyzwań przyszłości. Od odpowiedzi, jakie świat udzieli na te pytania, zależy przyszłość nas wszystkich. Przedstawiciele NASA, Oxford University i Vatican Observatory wezmą udział w „Masterclass Leadership”. Z uczestnikami spotka się Papież Franciszek. Personnel Service jest partnerem tego wydarzenia.